click me

Tuesday 8 July 2014

11. Biskut arab....

selain tempeyek - ini pon kesukaan saya - kacang putih je nak buat biskut nih - sangat senang - tapi kalau dah cik ma dengan cik las - yang senang pon kita cakap susah!!! saya la tu , contoh terbaik!!! dah order jugak tapi 100 je - kalau order banyak sangat - sekelip mata badan jadi ala tembam tembam!!! ala comel comel!!! ala gajah gajah!!! 
korang perasan tak bila saya citer pasal biskut raya - cara citer tu mcm saya order biskut bukan untuk orang yg dtg beraya tapi untuk tekak saya semata-mata!!! heee!!! saya mmg cenggitu - tekak sendiri wajib didahulukan!!! nih ada saya copy paste resipi biskut arab - saya pon ade jugak salin resipi ni - ade dlm buku resepi saya yg dah bersawang!!! heeee!!!

Biskut Makmur

Bahan Doh
500 gm tepung gandung
80 gm gula halus
minyak sapi [ikut lembut boleh kepal]
Bahan Inti
300 gm kacang tanah
70 gm gula halus 
Gula icing [untuk salut kuih]

Cara
1. Gaulkan semua bahan doh sehingga lembut dan boleh dibentukkan.
2. Kacang tanah dibakar dalam oven selama 20 minit [sehingga kulit boleh tanggal bila di gosok kacang]
2. Mesinkan kacang dan gaulkan dengan gula.
3. Ambil doh dan leperkan.
4. Masukkan inti yg telah dibulat bentuk bujur sebesar biji buah kurma. Bentukkan bujur.
5. Bakar dalam suhu 180'C selama 20 - 25 mnit [sehingga nampak masak]
6. Sejukkan baru golekkan dalam gula icing.
7. Simpan dalam balang kedap udara.

Cara Kedua

Bahan-bahan ( lebih kurang 100 biji )
1 tin kecil Ghee ( cairkan )
5-6 sudu makan gula halus
5-6 sudu makan susu tepung
100 gram kacang tanah ( goreng & kisar )
tepung secukupnya ( goreng tepung tanpa minyak hingga sedikit kekuningan )
100 gram gula halus

Cara-cara
1.Campurkan ghee cair , gula , kacang kisar dan tepung
2.gaul sebati sehingga tidak melekat pada tangan.
3.Bentukkan doh menjadi bola-bola kecil.
4.Susunkan di atas loyang dan bakar pada suhu 150 darjah celsius selama 10 hingga 15 minit.
5.Setelah biskut masak,salutkan biskut dengan gula 

senangkan tuan-tuan dan puan-puan....................

No comments:

Post a Comment