click me

Friday 9 March 2012

7. Nakal

seksa jiwa raga merong mahawangsa kalau anak2 tengah nakal - espeacially zaman toddler! dah adat le bebudak nakal - baru riuh n seronok suasana - kalo baik sgt kang...x ke boring! ape ke halnye lembap memanjang budak nih!!x best!! cuma nakal itu kekadang kena dipantau - agak2 melebih2 sgt nakal ngan ngada2nye - mak2 kena le sound ke...marah ke...larang ke...hanger ke...ye le sangat...caya x caya mak2 zaman skrg sgt ramai yg sayang anak bagai nak rak - sampai x sanggup nak melarang or marah walau anak memasing dah nakal tahap dewa-dewi - saya tidak termasuk dlm golongan ini ye sbb saya tergolong dlm mak2 zaman silam - yg tiba2 sesat dizaman skrg dgn adenye ilham.
antara alasan mak2 zaman skrg untuk tidak melarang atau marah pada anak2 kesayangan mereka....

1. depakan kecik lagi...buat ape nak buat rules kat bdk kecik! - ye le sangat...kalau x bentuk since rebung - sok dah jadi buloh - dah keras kematu - ingat senang nak dilarang2,nak ditegur2 -bako buat lemang,boleh le! my point is semua manusia perlukan peraturan - dr yg semuda-muda todler sampai la yg da tua bangka! bila dh dilatih ikut rules - insyaALLAH sok bila dah besar - dah remaja idak le haru-biru jadinye....
saya - kecik2 lagi dh berderet rules tuk anak2 - tp idak le baik mane pon depa - nakal jugak namanye pon bebudak...sengsara le - tp alhamdulilah depa ber3 are doing fine...dgn adenye rules n regulation saya.insyaALLAH...

2. takut la nk denda2 anak ni , kang kena cop ibu tiri! - kena cop ibu tiri lagi elok sbnrnye dari jadi ibu menggong! buat x tau jer bila anak tu ludah2 muka orang! buat bodoh jer bila anak tu pijak2 handbag org! sah2 ibu itu sgt menggong! if u ignore or handle nak x nak misbehavior yg cam nih - all u are teaching your kids is - it's ok to be BAD! 
jom nyorok - ibu rimau!
saya - siang2 dah kena cop harimau...mmg le x suke gelaran tu tp kalau  x kerana harimau tu, mcm2 iman n isymil buat zaman todler dulu - denda tu kekadang perlu n berkesan supaya anak takut n lebih berhati2 ngan perangai depa - nasib ko la ilham...dapat ibu harimau!!!! 

3. biar le anak2 merasa , ape yg saya x rasa  masa kecik2 dulu! - anak2 kalau dpt mak2 yg cam gini - guling2 bahagia - u name it , u get it - kalau ko tu kaya raya tahap jutawan leh le pakai falsafah nih - kalau idak - sila bertaubat sbb the more u give,the more they want - sekali-sekala mak2 kena ckp 'x boleh' kat anak2 - biar anak2 rasa sedikit kepayahan - anak2 jutawan pon kekadang mak2 depa srh bersusah2 dahulu...
saya - mmg x manjakan anak2 dgn kemewahan - kalau nak sesuatu - sampai berjanggut , baru le dapat...ate kalau dh berjanggut nk wat ape!!kahkahkah!! kalau kecik2 dulu saya x merasa - depa pon patut rasa ape yg saya rase...agak2 dah cukup sengsara + berjanggut - baru kita kasi rasa! rasanye lebih bermakna cam gitukan...

4. anak depa yg salah,anak saya x kan buat bende2 gitu! - bende ni normal - nampak aje salah anak org - salah anak sendiri yg dah sah2 salah nak dicover2 dgn tudung saji! kot muat tudung saji tuh! kalau gemuk cam ilham or besau cam iman - cammane! - if u keep covering for them - all you are doing is creating a monster! cakap melayunye hantu! so mak2 yg rasa2 x nak anak jadi hantu berbagai rupa - sila mansuhkan perangai ini ya...udah2 le tu...nak nak membela anak yg sah2 salah - harus diberi hukuman setimpal!
moga jadi anak yg soleh
saya - zaman anak2 toddler xde masalah sbb anak2 depan mata saya sentiasa - kalau salah - saya mmg xde cover2 anak segala! zaman anak2 remaja - salah anak tu kekadang saya x dpt nak agak!betoi ke pon cakap mamat nih!! ate...dah besar - byk le drama minggu ini nye - soal selidik saya mmg kalah polis - soal jawab saya mmg kalah ustaz - namun begitu kekadang tipah tertipu! huhuhu! moga anak2 saya dijauhi dan dilindungi dari segala kejahatan n kemungkaran...amin...

pepatah melayu : sayang anak ditangan-tangankan tu banyak betulnye...tak bermaksud memanjang nak menbesit  dan merotan anak ye...harapan menggunung moga2 iman,isymil dan ilham  membesar menjadi insan yg berjaya dan beriman.

2 comments:

  1. owh kak Nina, berilah saya tahap kesabaran seperti akak ;)

    Akak...saya meroyan kak oit bila si adik buat perangai tahap gaban so sy jd super gaban siap sampai tahap.."kang ko anto dia ni pi umah pengasuh baru tau (kire2 xnk jaga utk that day)".Xboleh tahan ler kak, perangai anak saya yg sgt baik..bglah advice yg berguna kak nina oit.

    #keliru dgn perangai anak,xtaulah dia ni ikut perangai sape but yg confirm bukan saya sbb ank yg sulung memang ler copy right saya.hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. suke dgn ayat u 'perangai anak saya yg sgt baik' jadi doa yg terbaik tuk anak u taw!kak nina bukan la sabar sgt orgnye darlin - tp kalau anak2 buat perangai,kak nina selalu buat bodoh jer!cam x dengar n x nampak jer...padahal!!cukup time,depa penat ngamuk terus stop sdiri or rengek2.masa rengek tu la baru kak nina nk layan!ce cuba u buat bodoh!!!it works 4 me!

      Delete