click me

Friday 7 November 2014

8. Upin ipin ke anak - anak?

ce bayangkan anak2 kita lahir siap dengan manual instruction - senang banyakkan - asal nakal,degil,malas - kita bukak manual - cari cammane nak hilangkan nakal,degil dan malas - bunyinye mcm best tapi percaya la - ianye mcm hidup yg tak berwarna dan tak bernyawa - ce bayangkan anak kita memanjang baik....memanjang rajin....boring jugak kan? jadi parents ni besar dugaannyer - mcm2 ade - even if you think you're doing your best - it might not be enough - jadinyer kita cube jer la ape yg patut - ape yg perlu supaya kita tak merosakkan hidup anak kita sendiri....bukan main lagi ko nina!!! mcm doktor!!! ni antara yg saya praktikkan dgn anak2 - tapikan depa bertiga idak le baik pon....

1. mintak mesti dapat punye - ni mmg tak'de dlm hidup anak2 saya - depakan....mintak2 tak dpt - mintak2 tak dpt - mintak2 tak dpt - bukan setakat berjanggut nak dpt - beruban pon belum tentu ko!!! apahal kecik2 ko mintak bende2 mahai gitu - ibu ko ni pon x penah mintak intan berlian permata taw!!! anak2 saya - saya ajar ttg realistic expectations - bout how to earn things with hard work - agak2 ko nak bende yg mahai2 - ko kumpul le duit belanja sekolah sikit2 - ko cuci le keter ayah - peh tu mintak upah!!! eh2 tetiba teringat - ari tu isymil merungut - ibu...adik basuh keter ayah dah banyak kali tapi ayah tak bayar2 pon lagi......hmmm siap ko ayah!!!

2. displin diri - dari anak2 kecik lagi bukan main byk rules saya - orang sekeliling mesti ade yg getik nengoknye - bukan semua depa dengar or buat pon - dah besar gajah pon kena ingatkan gosok gigi!!! tapi saya rasa displin tu sgt penting utk masa depan anak2 - dan saya yakin - one day they will understand why n insyaALLAH akan jadi amalan bila depa tua nnt - amik ko!!!budget biar la tuk masa tersangat kedepan okay!!! sekurang2nyer bila tua esok - idak le malas solat - idak le malas posa - idak le tak reti bahasa - idak le gigi kunin sebelum usia or what so ever!!!


3. berpihak pada yg benar - susah utk mempraktikkan hal ini - kalau boleh saya ingin menafikan ape jugak kesalahan anak2 saya - which is bad - tapi kalau dah salahnyer - nah...segedabak jatuh ke riba - tak payah le nak cover2 - buang karan - berpijak jer di bumi nyata - adakalanye dugan  melanda - mcm ari tu - iman jatuh cinta - tangkap leleh - lentok segala - sanggup ke lautan api mencari cinta - belajar malas - berangan rajin - bersms apatah lagi - agak2 mcm mane nak cover budak besar gajah cam iman yg bersms tak reti2 berhenti tu!! so ngaku jer la anak teruna setaun jagung saya bercinta sampai lupe daratan - sepanjang percintaan itu mmg pada mulanye saya salahkan si dara semata2 sbb tak henti2 menganggu si teruna saya - tapi let's face it - si teruna saya pon ajenyer gatai juga!!! buekkk!!! dlm hal ini - doa saya dimakbulkan ALLAH - alhamdulilah......



4. bergaduh depan anak - is a big NO - takat berdebat tu tak'pe - tapi kalau nak gaduh - perang dunia ketiga depan anak2 mmg tiada dlm amalan hidup saya - lama la tak berperang - alhamdulilah - muda2 dulu bila berperang - nunggu kena pujuk berjanggut sampai ngantuk2 - amnye kids who witness perang mak ayah,maki hamun,jerit pekik ni may think it is the best way  to argue with spouse or other people - dah besar besok depa tiru balik ape yg selalu dilihat dulu2 - so sila jauh2kan kejadian seperti ini demi kebaikan anak2 kita....

5. contoh baik - bukan senang....tapi mak ayah mmg cikgu no satu anak2 - so kena la berperangai elok lagi molek depan anak2 - benda2 kecik mcm buang sampah sesuke hati - tak reti2 beratur bila perlu - menyumpah berbakul2 ketika memandu - bercakap bunyi mcm nak bergaduh merupakan antara tabiat2 buruk yg tak payah le nak diamalkan!! buang karan!! of course la - we all make mistakes - saya punye banyak ok!!! tapi kena explain kat anak2 why what i did was wrong n what i can do to fix it - cam dulu ade mamat sales ni mintak no phone saya - n saya dgn confidentnyer bagi no yg salah 3 angka tang belakang - peh tu muka isymil was like....ibu.....nape bagi no salah!!! sib baik ko buat memek muka jer!!! mmg le teruk - tapi tak sanggup ok nk dgr mamat tu buat sales dlm phone - mesti - sikit2 call - sikit2 call - pitam i - so kena la explain kat anak kenapa n mengapa ibu mu menipu!!!hehehe!!! btw saya mmg selalu buat keje nih kat all sales person out there!!! sori........

6. jom layan - penat mcm mana sekali pon - saya akan cuba melayan karenah anak - asal ado - kejap pon tak'pe - kadang tu mcm ia2 jer saya dengar whatever they have to say - padahal rasa nak tido - layan la tengok movie dgn anak2 - yg citernyer - buekkk - saya tak suke - main kejar2 with ilham - style saya - style golek2 sambil buat suara harimau or gajah - itu pon dia dah cukup happy - takyah guna kaki nak kejar2 - golek2 jer - senang sikit!!! buat la ape yg patut yg boleh buat anak2 rasa seronok - rasa dihargai - rasa disayangi - kena cari masa untuk anak2 - bukan rugi pon!!!


ade banyak lagi tapi enam tu pon kalau kita semaikan dari kecik insyaALLAH everything will be fine - mmg le sekarang ni mcm - masuk telinga kanan keluar telinga kiri - siap berbuih2 mulut ko - tersembul2 bijik mata - tapi insyaALLAH one day anak2 kita akan faham dan akan buat ape jugak yg kita ajarkan bila depa besar nnt - ataupon bila depa dah tua bangka esok....insyaALLAH.

(ni entry lama ye........selain takde idea,entry jenis mak2anak2 ni tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas kot!!! kalau tulih yang baru - point mesti sejibik sama so why not - re publish pakai tajuk baru!!!! hehehe!!! ade yang berbulu? gi wax cepat!!!)

No comments:

Post a Comment